CD&V-Senioren op Europese uitstap

zondag, 9 april, 2017

Begin april trokken de CD&V-Senioren Bredene-De Haan op initiatief en onder leiding van hun voorzitter Guy Tordeurs naar de belangrijkste Europese instellingen buiten Brussel. Straatsburg was dus de hoofdmoot in het programma. We woonden er in het grote halfrond een plenaire zitting bij van het Europees parlement. Nadien ontvingen de CD&V-europarlementsleden Ivo Belet en Tom Vandenkendelaere de senioren in een commissiezaal van het parlementsgebouw. Na een korte inleiding door de twee parlementsleden kwamen er vele vragen vanuit de Bredense groep. Er ontspon zich een boeiend gesprek waarin actuele, zowel als algemene thema's ruim aan bod kwamen. In het dorpje Schengen op het drielandenpunt Frankrijk, Duitsland en Luxemburg vertelden gidsen ons over de totstandkoming van het fameuze Verdrag van Schengen (of eigenlijk correcter: de Verdragen van Schengen). Daarin kwamen een aantal Europese landen overeen vrij verkeer van personen mogelijk te maken in de zogenaamde Schengenzone, d.i. het grondgebied van alle landen die het Verdrag van Schengen ondertekenden. In een museum was alles nog eens op een aantrekkelijke manier uiteengezet. In de stad Luxemburg ten slotte toerden we door de Europese wijk waar onder meer het Europese Hof van Justitie gevestigd is. Het was een heel leerzame reis. Maar uiteraard ontdekten we nog vele andere dingen. Zoals de heerlijke Elzasser wijn bijvoorbeeld, bij een degustatie in Andlau, waar wij logeerden. We genoten van de opmerkelijke romaanse schoonheid van de abdij van Andlau, van de gotische pracht van de kathedraal van Straatsburg, van de riante rondvaart op de Ill, van de lekkere streekgerechten die wij erg wisten te waarderen. Enzovoort. Bovendien was de sfeer in de groep opperbest. Wedden dat allen weer in de eerste rij zullen staan voor de volgende uitstap in 2018 ?